John
Gorka begin september voor vier optredens naar Nederland John Gorka komt uit New Jersey, een gebied waar ze in Amerika graag grappen over maken. Daar zit hij niet mee. Hij heeft er zelfs een song over gemaakt met de niet mis te verstane titel ‘I’m From New Jersey’. Op de grote podia kom je Gorka niet tegen. Hij is voornamelijk bekend bij doorgewinterde folkies en collegae, in beide gevallen echte liefhebbers van deze bescheiden man die met z’n warme bariton bloedstollend mooie muziek maakt. Het vakblad voor muziekgekken en snobs Rolling Stone noemde de 52-jarige Gorka ooit een belangrijke vertegenwoordiger van het zogenaamde New Folk Movement. Vorig jaar confronteerde ik hem met deze uitspraak, die hij schouderophalend afdeed. “Dat is gewoon een marketingterm. Ik maak gewoon folk, niet meer en niet minder. Het verschil tussen oud en nieuw is bovendien helemaal niet zo groot." Hij
komt voort uit de wereld van de koffiehuizen, waar hij zittend op
een barkruk en ietwat verlegen de zaal inkijkend zijn sublieme songs
zingt. Sympathiek is dat hij een beetje stottert. Verwacht van John
Gorka geen exacte kopie van wat er de plaat staat. De versies kunnen
sterk afwijken. “De songs zijn belangrijker dan ikzelf”, zegt hij.
“Ze zijn niet alleen van mij, maar ook van het publiek. We delen de
songs. Alles draait om interactie.” Daarom werkt hij ook niet met
een setlist. De liedjes van Gorka zijn doorgaans uit het leven gegrepen,
gesteund door rake typeringen en oneliners. Er passeren heel wat sukkels,
arme sloebers en geboren pechvogels. Het eerste album van Gorka verscheen
in 1987 onder de titel ‘I Know’. Het daarop volgende ‘The Land Of
The Bottom Line’ uit 1990 is een hoogtepunt uit z’n carričre, zo blijkt
achteraf. Een onovertroffen meesterwerk van een man die zichzelf dark
optimistic noemt, maar die in die periode toch vooral depressief leek.
Maar, zoals Cruyff zei, elk nadeel heeft een voordeel, en dat geldt
nu ook. Trouwens, het uitblijven van succes bij een groter publiek
heeft voor de echte liefhebber het onmiskenbare voordeel dat de held
in een intieme setting aan het werk blijft en alle mogelijkheid biedt
tot publieksparticipatie. En natuurlijk is het fijn dat de concerten
van dit soort mensen uiterst betaalbaar blijven. Niemand wordt er
rijk van.
|
Tekst:
Sjoerd Punter
|
........................................................................................................................................